5 Makanan Sahur untuk Warga Emas yang Terbaik

 

                                                                                 



Matlamat utama bagi mereka dalam bulan Ramadan adalah untuk memastikan puasa tidak memudaratkan kesihatan mereka. Kita yang muda perlu bantu mereka menyediakan makanan yang betul dan terbaik untuk mereka. 

Berikut adalah antara makanan yang boleh memberi khasiat dan mengeyangkan untuk warga emas:

                                                                                  

* Beras Perang

Beras perang lebih berkhasiat berbanding beras putih. Semua beras putih asalnya daripada beras perang yang telah melalui proses penggilingan dengan tujuan untuk memanjangkan jangka hayatnya. Akan tetapi proses tersebut membuatkan beras putih hilang sedikit lapisan kemel yang mempunyai nilai vitamin dan mineral.

Oleh sebab itu beras perang dikategorikan sebagai bijirin penuh yang masih terpelihara nutriennya dan amat bermanfaat untuk mengurangkan risiko penyakit jantung dan kencing manis atau diabetes. 

                                                                                      

*Oat

Oat sangat tinggi dalam kandungan serat larut iaitu beta glucan yang membantu untuk memanjangkan proses penghadaman makanan sekaligus mengelakkan kelesuan dan rasa cepat lapar. Serat larut tersebut juga boleh mengurangkan kolestrol yang menyumbang kepada penyakit kardiovaskular terutamanya penyakit jantung.

Terdapat banyak jenis oat di pasaran - oat groats, oat potongan keluli, gandung gulung dan oat segera. Yang penting anda perlu memastikan oat dibeli untuk warga emas tidak mengandungi gula atau manisan tambahan.

                                                                                 

*Kentang

Berbanding kentang yang digoreng, kentang rebus dan kentang bakar adalah jauh lebih baik kerana ia mengandungi kurang lemak dan kalori tetapi masih tinggi dengan serat. Apabila digunakan dalam masakan, kita hendaklah mengurangkan kandungan garam atau bahan asid lemak tepu seperti magerin bagi mendapatkan nutrien alsi kentang yang berkhasiat.

                                                                                  


*Susu

Masalah tulang sentiasa dialami oleh golongan warga emas jadi mereka amat memerlukan nutrien kalsium untuk menguatkan tulang dan gigi. Seperti telur, susu juga digelar sebagai protein penuh kerana ia mengandungi kesemua sembilan asid amino. Selain daripada membuatkan badan kita lebih bertenaga, sumber minuman ini juga dapat menghindarkan dehidrasi. 

                                                                                 

* Nut3gold dan 3 biji kurma

Kombinasi terbaik yang kami syorkan adalah 3 biji kurma dan 1 sachet Nut3gold untuk setiap sahur. Kurma yang kita tahu sendiri memang sangat bagus di bulan Ramadan untuk kekal kenyang dan bertenaga sepanjang hari. Nut3gold pula lengkap dengan pelbagai khasiat dan paling penting ia tinggi Multivitamin & Multibijirin.

Ini bermaksud bahan kandungan Nut3gold dapat membantu dalam menguatkan 4S4T iaitu (sendi, saraf, tulang, tenaga). Mengeyangkan dan paling penting boleh jimat masa kita untuk lebih beribadah di bulan Ramadan.. Sangat baik untuk warga emas dan orang dewasa.

Untuk membuat pembelian boleh terus ke kedai  Lyna Beauty Int3tree 

TERIMA KASIH








0 comments:

Followers

Recent Comments