Tuesday, October 7, 2014

HARI RAYA AIDIL ADHA 2014 BAHAGIAN KE 2


ASSALAMUALAIKUM

Hari ini Selasa 7hb Oktober 2014 ialah hari ke 2 kita menyambut hari raya aidil adha. Alhamdulillah dengan rezeki dari Allah SWT suami sally dapat membawa balik lagi daging korban dan juga juadah hari raya aidil adha dari tempat kerjanya.


Ketupat palas, rendang daging, lemang


Sup Tulang 

Syukur...kenyang dah!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tarikh hari ini juga merupakan hari lahir bonda sally yang tercinta/tersayang.


Sedih jugak sebab tak dapat pergi rumah mak nak sambut bufday mak..huhu, bagaimanapun pagi tadi sally dah telefon mak dan ucapkan kata-kata seperti di atas. Kenapa yer kalau cakap pasal lain tak sedih/sebak tapi bila nak ucap selamat hari lahir tu...mula lah sebak kan......

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ini dia daging dan tulang daging korban yang sally ceritakan kat atas tadi...



Sekian








Monday, October 6, 2014

HARI RAYA AIDIL ADHA 2014


ASSALAMUALAIKUM

5hb Oktober 2014 bersamaan hari Ahad, umat Islam di seluruh Malaysia menyambut Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Haji. Tahun ini sally menyambut hari raya haji sekadar apa yang mampu sahaja. Kami tidak berjalan ke mana-mana walaupun mendapat 2 undangan majlis makan-makan keluarga. Suami sally tidak dapat cuti dan bekerja pada hari ini, pengorbanan demi mencari rezeki untuk keluarga. Walaupun ada perasaan sedih di hati masing-masing tapi kami terima dan redha dengan ketentuan dari Allah SWT. Insyaallah mungkin tahun depan kalau panjang umur dapatlah kami menyambut hari raya puasa dan hari raya haji ini seperti sebelumnya. 

Selesai solat hari raya aidil adha (haji) kebanyakkan masjid dan surau akan mengadakan upacara penyembelihan daging korban. Surau di tempat sally iaitu Surau Al Ihsan Fasa 4 & 5, Batang Kali juga tidak terkecuali. Alhamdulillah dapatlah kami rezeki daging korban ni yang di ambik oleh anak-anak dara sally. 



Gambar di bawah ni pula ialah sajian utama makan tengahhari kami pada hari raya haji ini




Ayam bbq bakar

Selesai...insyaallah jumpa lagi di hari raya aidil adha tahun depan...amin.




Friday, September 12, 2014

SOSEJ PUFF


ASSALAMUALAIKUM

Hari ni sally nak post entri pasal sosej puff yang telah dibuat oleh nabilah (anak sulung sally). Hidangannya sangat ringkas dan menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati. Kepada yang suka makan sosej dan juga pastri puff bolehlah mencuba resepi ni ye.

Bahan-bahan utama : 10 batang sosej dipotong 2 = 20 btg sosej
                                      10 keping kulit pastri puff segera dipotong 2 = 20 kpg 
                                      1 biji telur (asingkan kuning dan putih)

Cara penyediaannya : Ambil sekeping kulit pastri puff yang telah dipotong 2 dan letakkan sosej 
                                      yang telah dipotong 2 juga diatas kulit pastri puff dan sapukan sedikit 
                                      telur putih (yg telah dipukul) dihujung kulit pastri puff dan gulungkan.
                                      Tujuan supaya kulit pastri puff dapat melekat dgn elok. 



Selepas itu letakkan sosej puff tersebut ke dalam loyang pembakar  dan kelar sedikit di bahagian permukaan kulit puff. Kemudian sapukan kuning telur yang telah dipukul ke atas permukaan sosej puff tadi. Bakar pada suhu 170oC - 180oC selama 35-40 minit. 

Dah masak...bolehlah dihidangkan 




Sekian, selamat mencuba! 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket